Lördagsfrukost

 Se där lördag igen

Dagen började med att jag vaknade vid 5, alldeles för tidigt. Men inget ovanligt.

Igår satte jag en deg för frallorna till frukosten, kalljäst deg, första gången faktiskt och måste säga det var helt ok. Ska nog testa med något annat nästa gång kanske enbart vetemjöl dessa blev lite kompakta men goda. halverade receptet eftersom vi bara är 2 idag till frukosten.

Ingredienser

14 frallor

1/2  förp färsk jäst (1/2 förp motsvarar 25 g)

5 dl kallt vatten (tog bara mjölk)

1 msk honung

1 msk olivolja

2 tsk salt

11 dl rågsikt (11 dl motsvarar ca 600 g)

 

Gör så här

Rör ut jäst i kallt vatten i en bunke.

Tillsätt honung, olivolja, salt och rågsikt. Blanda ihop degen.

Täck med handduk och ställ i kylen i minst 10 timmar eller gärna över natten.

Sätt ugnen på 225°C.

Ta fram degen och häll ut den på rejält mjölat bakbord, knåda inte. Häll över lite mjöl, skär i bitar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter.

Tips

Hemligheten är kall vätska och att degen får jäsa långsamt i kyla över natten. Degen ska vara kladdig.

 



resultatet ses här


Till vår härliga frukost hade vi en utsikt som åckså intevarhelt fel


Därborta i öster kan jag många mornar se soluppgången som ofta också är sig helt olik den andra.

Vi bor så fantastiskt fint,iblanglömmer man bort att egentligen vara tacksam för de gåvor vi har i vårt liv. Kommer göra en liten rundvandrin någon dag och fota så ni även kan njuta av naturen runt oss.


Ny löpsedel är också utlagd iunder löpsedeln 😀


Ha en skön lördag nu




Kommentarer

  1. Den utsikten går inte av för hackor....ja inte för nåt annat heller, härligt! De där frallorna såg goda å tyska ut, kanske man får prova på....
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä är faktiskt ett svenskt recept :)

      Radera
  2. Hej på Dej. Hittade länken hos Åke och tänkte jag kan väl kika in... Härligt med hembakat, och vacker utsikt. Ha en fortsatt fin Lördag, hälsar en bloggare fr Finland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej där o välkommen :) bloggar du på Svenska eller Finska?

      Radera
  3. Nu är jag här för andra gången och det via Åkes sida, och jag tänker: Nu måste jag lämna en tass här hos dig! Med wow.. det må jag då säga att ni har en otroligt vacker utsikt där ni bor! För att tala om det nybakade brödet som är gott till morgon kaffet! =)
    För egen del föredrar jag rågsikten före vetemjöl, vitt mjöl går inte hem lika bra hos mig. Visst jag äter det men magen mår 100% bättre av mörkt bröd! =)

    Önskar dig en fin höstkväll! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit och tack för kommentaren, lär komma fler bilder och inlägg så kom gärna förbi igen, tänkte passa på o titta in för o se vad du har för blogg :)

      Radera
  4. Nu blev jag avis på riktigt :) Täk att få vakna upp med dessa frallor :) Nu ska jag skriva ut receptet och hänga upp på kylskåpet ;) Vacker vy.

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, ja du det är som sagtinte så svårt att baka, följ recepten så brukar det oftaast bli bra, det jag har märkt att jag ofta måste ta lite mer mjöl än vad som står

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Nystart

Ny vecka igen 😃

Köksmaskinen